De “Verandering” is van het type IJsselaak. IJsselaken werden gebruikt om zand en grind van de bodem van de rivier (de IJssel) te halen en te transporteren naar o.a. Rotterdam, waar het zand gebruikt werd om de stad uit te breiden. Tot de jaren twintig werd dit zand/grind “opvissen” gedaan op handkracht met de beugel; dit is een lange stok met aan het eind een beugel met een zak. Er werd gebeugeld tot het schip vol was. Zodra de ebstroom begon te lopen werden de zeilen gehesen en ging men zo snel als mogelijk op stroom en wind naar de stad. Na het lossen in de stad werd er ook weer snel teruggevaren. Wie als eerste op de winplaats aankwam, had het beste stekkie en de beste kwaliteit zand of grind en dat leverde natuurlijk weer meer op in de stad.
De “Verandering”, gebouwd in 1914 op de oude werf van -van Duivendijk-, te Krimpen a/d IJssel, is in 1928 gemotoriseerd met een 1 cilinder Industrie van 28 pk. Tijdens deze motorisering is het schip verlengd met 5 meter tot de huidige lengte van 21 meter.
Het schip heeft tot de jaren zestig in de actieve vaart gezeten en haar laatste dagen gesleten als overslag- en puin opslag schip.
Eind jaren 70, begin 80 is het schip gered van de sloop en weer gerestaureerd tot zeilend bedrijfsvaartuig, waarbij de versleten Industrie motor is vervangen voor een 45 pk. 3 cilinder Kromhout.