Schipper Van Vliet uit Rotterdam, die dit schip liet bouwen, wilde het eigenlijk noemen naar zijn vrouw: Maria Johanna. Maar de werf weigerde een schip te bouwen met een katholieke eerste naam. En dus werd het een compromis: ‘Johanna Maria’.
Het voer als zeilschip tot 1933 tussen Rotterdam en Mannheim in Duitsland. In dat jaar ging de mast eraf en werd het een sleepschip. Dat is toch wat handiger op een rivier dan zeilen. In de Tweede Wereldoorlog is het schip eerst gevorderd door het Nederlandse en later door het Duitse leger. Dat laatste bracht het in 1944 in het Julianakanaal tot zinken, maar in 1945 is het schip gelicht en voer het nog met vracht tot 1958.
In dat jaar werd het gekocht door kunstenaar Willem Westbroek die het gebruikte als woning en atelier. De huidige eigenaar kwam speciaal terug van vakantie toen hij hoorde dat het schip te koop was. Die is vooral trots op de authenticiteit en de uniciteit van zijn schip. Een motor zit er nog altijd niet in. Voor de droomreis van de eigenaars naar de Waddenzee zal er dus een sleepboot aan te pas moeten komen. Net als vroeger.